5 Tips: Hoe leer je zo effectief mogelijk?

Omslagfoto

5 Tips: Hoe leer je zo effectief mogelijk?

Deze week is het weer voor veel van ons, studenten, zover.. Tentamenweek.. Jippiee.. Leren leren leren..
en dan hopen dat het tentamen aardig voor je is.. Eigenlijk wil ik er altijd zo weinig mogelijk tijd aan besteden.. Maar wel een zo hoog mogelijk punt halen, natuurlijk! 😉 Hoge punten halen dat lukt me tot nu toe wel, veel mensen vragen: Hoe leer je dat dan? Hoe doe je dat dan: hoge punten halen en toch nog zoveel dingen naast school?!
Het zit hem niet in de tijd die je in het leren steekt, maar in de intensiviteit van het leren, denk ik! Ben je helemaal klaar met het leren? Ben je instaat je pen en je boeken neer te smijten en het op te geven? Niet doen, hou nog een minuutje vol, want ik heb een paar tips opgesteld vanuit mijn eigen ervaring. Hoe kan ik nu een zo hoog mogelijk punt halen en zo weinig mogelijk tijd doorbrengen in gezelschap van mijn boeken? Hoe blijf ik gemotiveerd tot op het laatste moment? Hoe kom ik mijn tentamenweek door? Hou dus nog een minuutje hoop en lees ze even door, want wie weet haal je dan een mooi punt én hou je wat tijd over voor leuke dingen.

Tip 1: Vraag jezelf af wat jij zou vragen in het tentamen 
Wat is nu belangrijk en wat is nu bijzaak? Ik werk altijd met de methode: “wat zou ik vragen als ik leraar was?” Na een aantal tentamens oefenen ben ik hier aardig goed in geworden. Vaak zegt de docent tijdens de lessen: Dit is belangrijk, dit zou ik in het tentamen vragen. Dit zijn de gouden zinnen! Schrijf ze op in je aantekeningenblok en je kunt zo voor jezelf voorspellen wat er ongeveer in het tentamen komt. Ook oefenopgaven die tig keer in je huiswerkopgaven staan (of je ze nu gemaakt hebt of niet), dit zijn ook aanwijzingen voor een eventuele tentamenopgaven. Verspil geen tijd aan details, als je niks aan de details hebt en als je er zeker van bent dat de docent ze toch niet gaat vragen in het tentamen. Zou zonde zijn van de tijd! (Ik heb ervaring, was erg balen..) Conclusie: Breng dus voor jezelf in kaart wat belangrijk is, oftewel wat je echt moet kennen en leer dat als eerst en zo goed mogelijk.

Tip 2: Maak geen planning, breng alleen in kaart wat je moet leren.
Pfff, ik haaaaat planningen.. planningen maken kost tijd, en ik hou mezelf er nooit aan! Op het moment dat ik eigenlijk economie hoofdstuk 2 moet leren komt er net iemand op bezoek of is toevallig internet uit de lucht.. Ik raak gestresst van strakke planningen..  Wat ik altijd in de plaats doe is een schema maken, zonder tijden, zonder datums. Maar wel mét alle stof die je moet kennen, eventueel kun je erbij zetten wat het meeste werk is, wat het langste gaat duren, wat je het saaist vindt etc. Dit werkt wel alleen als je op tijd begint! 😉 Blader dus in een vroeg stadium alle stof al eens door, je maakt dus geen strakke planning, maar je weet in je hoofd ongeveer wat, hoe en wanneer je het gaat doen. Zo houd je een beetje vrijheid, is het voor jezelf niet erg als je deze stof vanavond leert in plaats van vanochtend.. Kortom: Het werkt een stuk relaxter. Niet stressen, maar gewoon ergens beginnen!

Na tip 1 en tip 2 heb je dus in kaart wat je wilt leren, waar je de meeste aandacht aan gaat besteden en hoelang het je ongeveer gaat kosten. 

Tip 3: Leer in tijdsperiodes
Bij mij werkt het helemaal niet, wellicht bij iemand anders wel: hele dagen fulltime leren. Nope, nietss voor mij.. Na ongeveer een uur raak ik mijn concentratie kwijt.. Dat ik dit van mezelf weet, is een voordeel! Want als ik na een uurtje doorga dan pak ik niets meer op en heeft het doorlezen van mijn studieboeken dus totaal geen zin meer. Wat ik dus doe is een uur keihard leren. (Zonder telefoon! Zonder facebook! Zonder afleiding;) ) Daarna gun ik mezelf een kwartiertje pauze. Ik pak wat drinken, ga naar de wc, zit even op internet, loop buiten een rondje etc. Ik denk even helemaal niet aan school. Daarna pak ik de draad weer op, een ander stukje stof lees ik door of stamp ik in mijn hoofd. Hierna herhaal ik de eerst geleerde set even, voor de zekerheid. Weet ik het nog? Dus wat je doet is: Merk je dat je geen concentratie meer hebt, dat je niets meer oppakt? Stop dan even (niet te lang:P), ben niet eigenwijs omdat je het af wilt hebben, over een kwartiertje ligt dat boek er ook nog wel.

Tip 4: Beloon jezelf
Een beloning hoort erbij, want je bent een harde werker en je doet zo hard je best om een goed cijfer te halen. (en je hebt het zo zwaar als student zijnde, vooral in de tentamenweek met ál die moeilijke tentamens haha). Nadat ik een aantal hoofdstukken heb geleerd dan trakteer ik mezelf, als foodie zijnde, op een heerlijk broodje gezond, of een eigen gebakken muffin. Heb je niet zoveel tijd dan kun je natuurlijk een kant-en klare muffin kopen. Je kunt jezelf natuurlijk ook belonen met leuke dingen: een verjaardag, sporten, een filmavondje. Je hoeft niet de hele dag te leren! Als je je leerperiodes goed benut dan is er echt wel wat tijd voor ontspanning. En bovendien als je jezelf beloont (na 5 hoofdstukken mag ik naar de verjaardag) dan ben je veel gemotiveerder als dat je toch al naar die verjaardag zou gaan..

Tip 5: Streep af, kras door
Dit is misschien wel het motiverendste (is dit een woord?!) wat er is! Doorstrepen of doorkrassen van stukken stof die je al hebt geleerd. Mhh heerlijk, ik doe het met liefde (zie de omslagfoto). Zo zie je dat je vooruitgang boekt, het geeft enorm veel voldoening als je ziet hoeveel je eigenlijk al hebt gedaan. Vooral als je meerdere toetsen hebt is dit ideaal, op de helft van de toetsweek, als je er echt geen zin meer in hebt, dan geeft dit toch net dat laatste beetje energie. Je wilt het afmaken toch? en niet denken na het tentamen, had ik dat beetje stof toch nog maar geleerd..

 

Creëer voor jezelf een reden waarom je het zou willen onthouden.

 

Ik hoop dat ik jullie weer een beetje hoop heb gegeven, jongens het komt allemaal goed! En so what als je een keer een tentamen niet haalt, ik zeg altijd maar: Er zijn ergere dingen en alles komt goed! Ik denk ook altijd maar: het is voor mijn eigen bestwil, hier heb ik later nog wat aan. Ook bij begrippen of teksten waarvan ik denk, hier heb ik helemaal niks aan, probeer ik toch te bedenken wanneer ik ze nodig zou hebben en waarom ik het zou moeten weten. (weekend miljonairs, 1 tegen 100, discussie met je broertje, voor als ik op een onbewoond eiland terecht kom etc.) Er is altijd wel een reden waarom ik het zou willen onthouden. Dit werkt eigenlijk best goed. Ik zou zeggen: Succes, maak er wat van! Hopelijk heb je wat aan mijn tipss!

Liefs, Bo

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.